Storyn bakom Svenska Utekök

 

Ett litet inredningssnickeri från Tenhult och ett ännu mindre e-handelsbolag från Jönköping gick i januari ihop och bestämde sig för att skapa ett nytt varumärke. Inriktningen var den nya populära trenden att laga mat ute precis som Kirchsteiger och Timell. Summan av kardemumman blev Svenska Utekök.

 

Uteköket och varumärket lanserades på Elmias mässa Vårsalong i slutet på april där första frågan alltid var densamma. Klarar köket verkligen att stå ute? Svaret på den frågan var ju givetvis ja. Materialvalet var trots allt den viktigaste frågan för oss i utvecklingsstadiet. Valet föll enkelt på kompaktlaminat som bland annat används till lekplatser och uteplatser.

 

Det var en självklarhet för oss att köket skulle klara att stå ute under alla årstider. Uteköket skulle givetvis även vara snyggt och flexibelt och med kompaktlaminatet fick vi precis den touchen som vi ville ha sett till materialval, flexibilitet och gediget hantverk. Vi brukar därför skämtsamt men med en viss ton av seriositet kalla det för världens bästa utekök.

 

Lanseringen på den lokala mässan Elmia vårsalong var givetvis nervös. Många av våra nära och kära hade inte ens hunnit få se köket och vi visste givetvis inte alls vad vi hade att vänta oss. Men responsen lät inte vänta. Vi gjorde en oerhört lyckad mässa och fick fantastisk respons av de som var och besökte oss. Första uteköket såldes redan första dagen vilket var en otrolig kick.

 

*Personerna bakom kulisserna är Johan Bernhardsson, Emil Blücher, Niclas Nyqvist och Andreas Cohen. Vi är alla otroligt stolta och glada över den respons vi redan fått och kommer fortsätta kämpa med att få ut vårt varumärke.